Prvé kroky s e-mailom

Technológie
1979

Či si to prajeme, alebo nie, žijeme v rýchlej dobe, ktorá je presýtená technologickými vymoženosťami. A musíme sa tomu prispôsobovať aj my, skauti. Jednou z vecí, ktoré k identite človeka v dnešnej dobe neoddeliteľne patria, je aj vlastná e-mailová adresa. Často sa však stretám s tým, že mať vlastný e-mail a vedieť ho správne používať nie je pre skautov úplná samozrejmosť. Podľa mňa by sme základné zvládnutie elektronickej pošty mali zaradiť do nováčikovskej skúšky.

Elektronická pošta svetlo sveta uzrela ešte pred vynájdením internetu. Na komunikáciu sa využívala aj v sieťach ktoré sú označované za predchodcov celosvetového webu. Napríklad v sieti ARPANET zažila elektronická pošta obrovský boom už v sedemdesiatych rokoch dvadsiateho storočia. Aj preto je e-mail, v podobe ako ho dnes poznáme, najstaršou službou internetu. Popularitu si e-maily (alebo ak chcete maily, mejly alebo emaily) získali svojou jednoduchosťou, univerzálnosťou a najmä tým, že sú bezplatné. Vďaka elektronickej pošte sa komunikácia výrazne zrýchlila a spojiť sa s niekým na druhej strane zemegule sa stalo otázkou niekoľkých sekúnd.

Začíname výberom freemailu

Bežní používatelia internetu najčastejšie používajú niektorú z tzv. freemailových služieb, teda e-mailové schránky zadarmo ku ktorým sa prihlasujú cez webovú stránku. Okrem celosvetových hráčov ako Google Mail (Gmail), Yahoo! a služby Windows Live Mail poznáme aj veľa slovenských služieb. K najväčším na Slovensku patria Azet, Zoznam, Centrum, Pobox.sk a Post.sk.

Odporúčam nad slovenskými službami veľmi neuvažovať a siahnuť rovno po globálnych e-mailových účtoch. Tie sú zároveň vstupenkou k ďalším kvalitným webovým službám ako osobný kalendár, dokumenty či chat. Globálne služby majú vysokú kvalitu a spoľahlivosť. Ponúkajú obrovskú kapacitu na správy v gigabajtoch ako aj bezplatnú dostupnosť všetkých bežných protokolov, ktoré sú potrebné ak si chceme nastaviť e-mailového klienta v počítači či na mobile. Pádnymi argumentmi pri rozhodovaní sú aj špecializované aplikácie pre mobily, zrýchlené nastavenia pri externých službách, či jednoduchá identifikovateľnosť mimo Slovenska – napríklad pri kontakte so skautmi v zahraničí.

Pozor, častou chybou nováčikov je to, že si otvoria e-mail na viacerých službách súčasne „aby boli všade“ a svojich známych potom bombardujú niekoľkými adresami. Výsledkom je, že známi nakoniec nevedia, kam vlastne majú písať. Tomuto sa určite vyhnite. Vyberte si jednu službu, ktorú budete stabilne používať. Tú si napíšte na vizitku a dávajte ju svojim známym. Vaša e-mailová adresa je čosi ako vaše meno, ktoré tiež nemeníte každý druhý týždeň.

Čo dať pred zavináč?

Ak ste si už vybrali poskytovateľa a idete si založiť osobnú schránku, určite sa nevyhnete kľúčovému rozhodnutiu – čo si dať pred zavináč. Za najideálnejšiu voľbu považujem kombináciu meno.priezvisko@, vďaka ktorej každý hneď spozná komu táto adresa patrí. Ak máte tú smolu, že túto kombináciu už používa niekto iný, skúste nejaké variácie, napríklad priezvisko.meno@ alebo úvodné písmeno mena a celé priezvisko. Ak chcete pôsobiť serióznym dojmom, určite nepoužívajte prezývky v kombináciami s číslicami typu lolo27@ či mackousko33@. Najmä v oficiálnom a úradnom styku takéto experimenty môžu skôr ublížiť a ľudia vás nebudú považovať za dôveryhodných. Ak si poviete, že ste ešte mladí a môžete si to dovoliť, pamätajte na to, že e-mail budete pravdepodobne používať dlhé roky. Takže časom, keď dospejete, sa vám experiment s coolovým menom či priezviskom môže vypomstiť a budete musieť hľadať východisko.

Rady k hromadným e-mailom

Používanie e-mailu je intuitívne – vyplníte adresu príjemcu, predmet a text správy. Potom už stačí kliknúť iba na tlačidlo „odoslať“ a vaša správa putuje tam, kam ste si želali. Jednu správu môžeme naraz poslať na viacero adries, pričom ale platia určité pravidlá. Ak posielate hromadnú správu, patrí k slušnosti uviesť adresy do tzv. skrytej kópie. Vďaka tomu sa správa pošle na 50 adries, no jej príjemcovia neuvidia e-mailové adresy všetkých adresátov a nemôže dôjsť k ich zneužitiu. Pozor aj na funkciu „Odpovedať všetkým“. Niekedy je pri odpovedi na správu určenú viacerým ľuďom dôležité poslať reakciu iba jednému z nich a pre ostatných je taká správa otravná a zbytočná.

SPAM a HOAX

Keďže je e-mail bezplatný, medzi jeho najväčšie hrozby sa automaticky zaradil tzv. SPAM, teda nevyžiadaná pošta, zvyčajne komerčného charakteru. Práve odporúčané globálne freemaily sú pri boji s nevyžiadanou poštou veľmi úspešné, no naša pripravenosť je aj tu vždy na mieste. Ak vám niekto sľubuje čosi veľmi výhodné a túto ponuku dostanete e-mailom od niekoho komu ste v živote nepísali, je veľmi pravdepodobné, že ide o podvod. Takúto správu vymažte. Taktiež nikdy neotvárajte www adresy ktoré v takýchto e-mailoch nájdete. Veľmi často je to iba cesta ako sa do vášho počítača snaží dostať infekcia vo forme vírusu alebo inej pliagy.

Mnohí skauti prepadnú aj takzvaným reťazovým e-mailom. Ak nepošlete peknú prezentáciu desiatim kamarátom do piatich minút, zajtra vás dobehne karma… a podobné nezmysly fungujú. Ľudia si ich preposielajú aj desiatky denne. Takéto iniciatívy však často iba zbierajú adresy, na ktoré sa neskôr bude doručovať SPAM. Určite zapojte zdravý úsudok a obozretnosť. Pozor aj na tzv. HOAX, teda zbytočne šírené poplašné správy. Ak sa vám nejaká e-mailová výzva nepozdáva, preverte si jej pravdivosť napríklad na www.hoax.cz. Možno budete prekvapení, že tá naliehavá výzva po internete putuje už zopár rokov.

Facebook nie je e-mail

A ešte čosi by som rád zdôraznil: Facebook nie je e-mail. I keď má úžasnú funkciu správ, ktorá e-mail pripomína, rozhodne to nie je to isté a nesmieme si to zamieňať. Na Facebooku ide o doplnkovú službu. Preto sú obmedzené možnosti práce so správami, chýba formátovanie, možnosť použitia priečinkov, skrytej kópie a veľa iných funkcií. Ak chcete vyzerať trochu profesionálne, správy na Facebooku ako e-mail nepoužívajte. Dajte radšej prednosť klasike, ktorú dlhé roky používa celý svet.

autor je redaktor Živé.sk a MobilMania.sk